Tuesday, January 4, 2011

يك روز پس از اعلام رونق برج سازي در تهران مطرح شد / بلندمرتبه سازي در مسكن مهر ممنوع

پيگيري تاكيد رييس جمهور بر ساخت خانه هاي حياط دار، همچنان ارزانترین تور تایلند   در وزارت مسكن ادامه دارد. مسوولان اين وزارتخانه كه چند روز پيش از آمادگي براي صدور مجوز ساخت مسكن مهر ويلايي در برخي مناطق خبر داده بودند، روز گذشته نيز از تصميم جديدتري خبر دادند كه به موجب آن از سال آينده ارتفاع ساخت وسازهاي مسكن مهر تاحد 3 طبقه كاهش پيدا مي كند.

به اين ترتيب آن دسته از انبوه سازان و شركت هاي ساختماني كه با تكنولوژي هاي جديد قادرند سازه هاي بلند احداث كنند، بايد از پروژه هاي مسكن مهر خارج شوند. طي يك سال تور ارزان دبی   گذشته تعداد محدودي از شركت هاي بزرگ و مشهور ساختماني در زمين هاي 99ساله مشغول به كار شده اند كه همه آنها در حال ساخت مسكن مهر بلندمرتبه هستند.
ورود بلندمرتبه سازها به مسكن مهر در حالي ممنوع شده كه روز گذشته بانك مركزي با انتشار گزارشي از وضعيت ساخت وسازها در كل كشور، از تمايل شديد سرمايه گذاران ساختماني به احداث بناهاي بلندمرتبه خبر داده بود، به طوري كه در 6 ماهه اول امسال احداث بناهاي 5طبقه و بيشتر در تهران 166 درصد افزايش پيدا كرده است.
تصميم جديد وزارت مسكن به كاهش ارتفاع ساخت وسازهاي مسكن مهر دليل دارد. معاون آپارتمان اجاره ای تبریز   وزير مسكن در اين باره به كاهش هزينه ساخت ساختمان هاي 3طبقه به خاطر حذف آسانسور و كاهش مشاعات اشاره مي كند.
هرچند زمين هاي فراواني براي ساخت مسكن مهر اختصاص داده شده است، اما اين زمين هاي 99ساله هرچند براي ساخت رايگان است، اما براي دولت كم هزينه نيست.
به نظر مي رسد تصميم اول مبني بر حمايت از ساخت مسكن مهر ويلايي به مراتب كاربردي تر از تصميم دوم است.
هر چند كاهش ارتفاع مسكن مهر براي كاهش هزينه ساخت و در نتيجه كاهش آورده نقدي متقاضيان در دستور كار قرار گرفته، اما در شهر جديد پرند در حال حاضر تعدادي بلوك هاي سه طبقه در رهن آپارتمان کرج   قالب مسكن مهر احداث شده كه قيمت تمام شده آنها با ساير ساختمان هاي 4 و 5طبقه تفاوت ندارد!
در اين بلوك ها قيمت ساخت شبيه ساير ساخت وسازهاي مسكن مهر است. مسكن مهر در حال حاضر بازار ويژه و حمايتي براي انبوه سازان محسوب مي شود كه در اين بازار تسهيلات ارزان قيمت، زمين رايگان و مصالح راحت تر از ساير پروژه ها در اختيار سازنده ها قرار مي گيرد و اگر قرار باشد محدوديت ارتفاع در آن لحاظ شود، عملا بخشي از شركت هاي ساختماني مجبورند از اين بازار خارج شوند.

کیفیت روسازی و زیرسازی ها در ایران همواره موضوع مناقشه برانگیز خرید آپارتمان سراب   جامعه مهندسی ایران در 70 سال گذشته بوده و این سوال همیشه مطرح است که چرا ارتقای کیفیت راه های ایران به نتیجه نمی رسد.

البته هر از چندی شاهد اخباری در رسانه ها درباره اصلاح قیر و آسفالت و اخذ ضمانت دوام 5 ساله و 10 ساله هستیم؛ اما نتیجه نهایی آن چیزی است که مردم به هنگام رانندگی زیر پای رهن آپارتمان یزد   خود حس می کنند و البته در این باره حس خوبی ندارند. تنها صنف جلوبندی سازان اتومبیل از وضعیت موجود رضایت کامل دارند. آخرین گزارشی که از سوی پژوهشکده حمل و نقل ـ وابسته به وزارت راه و ترابری ـ درباره علل خرابی های زودرس روسازی های آسفالتی ایران منتشر شده است، نشان می دهد که دلایل اصلی خرابی های زودرس رویه های آسفالتی در ایران، مشکلات ناشی از عدم دقت در طراحی، ضعف اجرایی پیمانکاران، ضعف کنترل و نظارت و مشکلات ناشی از طرف کارفرما بوده است. این در حالی است که موارد اشاره شده به طور کلی ناشی از عدم مدیریت کامل بر فرآیند راهسازی است. اما اشکالات کیفیت راه ها فقط به افزایش هزینه سرمایه گذاری صورت گرفته محدود نمی ماند، بلکه خساراتی هنگفت به بخش های مختلف اقتصادی می زند.
هنوز آمار دقیقی از اینکه چه میزان از تصادفات جاده ای ایران به کیفیت پایین راه ها مربوط است منتشر نشده؛ اما ناگفته پیداست که طرح هندسی راه و کیفیت پایین آسفالت، شکست ها و نشست های موجود راه های نباید در بروز تصادفات بی تاثیر باشد. پایین نگه داشتن ظرفیت مجاز حمل بار انواع کامیون ها نیز یکی از نتایج ضعف راه ها است؛ چراکه ازآپارتمان رهنی شیراز    نظر مسوولان راهداری کشور، آسیب پذیری راه های موجود در برابر عبور کامیون ها با میزان بار استانداردی که می توانند حمل کنند تشدید می شود. هرچند نتایج مطالعات به دست آمده توسط کارشناسان ایران فریمکو نشان می دهد که قابلیت های بارپذیری همه جاده ها به هنگامی که کامیون ها به وزن مجاز خود نزدیک می شوند، کمترین آسیب را از نظر جابجایی بار خالص به راه وارد می کند. همین موارد باعث بالا بودن متوسط مصرف سوخت برای جابه جایی بار در کشور شده است. در ایران برای هر 1000 تن ـ کیلومتر بار جابه جا شده توسط ناوگان حمل تور سنگاپور   جاده ای، 69لیتر سوخت مصرف می شود، شاخصی که متوسط جهانی آن 33 لیتر است. به بیان دیگر متوسط مصرف سوخت برای جابه جایی بار جاده ای در ایران بیش از 2 برابر دنیاست. علت به وجود آمدن این وضعیت، پایین بودن ظرفیت مجاز حمل بار در کنار فرسوده بودن ناوگان حمل بار جاده ای است و فرسوده بودن ناوگان حمل بار نیز، متاثر از ضوابط تعیین ظرفیت مجاز حمل بار در کشور است؛ چراکه ناوگان نوسازی شده نه تنها برای حمل بار تور ارزان کیش    هیچ گونه امتیازی به دست نمی آورد بلکه در برخی مواقع ناگزیر است که بار کمتری نیز حمل کند. در سال های اخیر تحولات وسیعی برای ظرفیت حمل بار کامیون ها انجام گرفته؛ اما در حال حاضر برای کامیون های ساخته شده در سال 2010 براساس قانون مربوط به سال 1336 وزن مجاز عبوری تعیین می شود. یکی از دلایل این امر نیز پایین بودن کیفیت روسازی جاده های ایران است. در چنین چشم اندازی اقدام مجتمع ایران فریمکو ـ پارس لانه برای دعوت از کارشناسان، اساتید و مهندسین مشاور و راهسازی و مدیران دولتی و خصوصی برای بازدید از ارزانترین تور بلغارستان   مراحل اجرایی ساخت با دوام ترین راه آسفالتی ایران که برای ترافیک سنگین طراحی شده است، می تواند زمینه ای باشد برای ساخت راه با کیفیت و با عمر طولانی. ساخت راه بادوام نه تنها کاری ناممکن نیست، بلکه نیازمند اندکی دقت در مراحل طراحی و ساخت و نظارت است.


No comments:

Post a Comment