مجله سی نت: شب گذشته در برنامه هفت نقد "پايان نامه" صورت گرفت.
نقد این فیلم با بحث بر سر ژانر سیاسی و بودن هفت برنامه یا نبودن آن در سینما آغاز شد. حامد کلاهداری کارگردان و روحالله شمقدری تهیه کننده فیلم هم مهمان برنامه بودند.
در ادامه این برنامه مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه هفت بحث نقد فیلم را از فیلمنامه آن شروع کرد و گفت که فیلمنامه خوب از کار در نیامده متروی کرج و ضعیف است. شخصتها نا مفهوم هستند و ماجرای انتخابات در آن اصل نیست. به گفته فراستی در این فیلم با 4 جوان دانشجو مواجهایم و حتی نمیفهمیم که رشته تحصیلی آنها چیست؟ برای آن جوانها هم سیاست اصل نیست، در واقع این 4 جوان بهانهای هستند که در فیلم به مساله انتخابات پرداخته شود که آن هم درست پرداخته نمیشود.
حامد کلاهداری کارگردان فیلم هم با اشاره به سیر فیلم از روز به شب گفت :" درواقع ما میخواستیم نشان بدهیم که سیاست از روشنگری شروع و به شب و تاریکی ختم میشود."
او تاکید کرد که اصل قصه در این فیلم حواشی انتخابات اوراق بهادار است و گفت: "قبول ندارم بگوییم که در فیلم این مساله اصل نیست."
فراستی در ادامه برنامه گفت که فیلم "پایان نامه" گنگ است و این گنگی از فیلمنامه اثر میآید. به اعتقاد این منتقد، داستان هم در فیلم درنیامده چون بازیگر سینما داستان به اندازه وقایعی که در فیلم دیده میشود، اصل نیست.
او به تفاوت سینمای مستند و داستانگو پرداخت و گفت که یک وقت هست که شما دارید مستند خبری میسازید- مثل کار مخملباف که خیلی بد بود- یک موقع هم هست که سراغ ساخت اثر داستانگو میروید. این منتقد اضافه کرد: "ظاهرا ادعای "پایان نامه" هم این است که یک اثر سینمایی قصهگوست. فیلم قصهگو هم باید قصهاش را روایت کند."
او به این نکته هم اشاره کرد که فیلم "پایان نامه" باید تیم ملی مرا قانع کند که دعوا در آن بر سر چیست؟ به گفته فراستی سازنده فیلم این مشکل را داشته که فیلم را سیاسی کند یا اکشن به همین خاطر کار دو پاره است.
کلاهداری هم در پاسخ به فراستی گفت که دوپاره بودن فیلم تعبیر خود من از روزها پس از انتخابات است و این مساله عمدیاست. به گفته او سیاست تا یک جایی بحث و گفتمان است، اما وقتی وارد خیابان شود، اکشن میشود.
در ادامه برنامه فریدون جیرانی به سراغ شخصیتهای منفی اثر رفت و گفت که اشکال بزرگ چنین فیلمهایی در این است که شخصیتهای اخبار سمنان منفی را خوب پرداخت نمیکنند. در این فیلم هم من در واقع نمیفهمم که آدمهای منفی فیلم کدامند. در واقع درام به من چیزی نمیدهد و من بر اساس پیش زمینهای که دارم باید حدس بزنم.
او به تفاوت فیلمهای پروپاگاندایی(تبلیغات سیاسی) که در آمریکا ساخته میشود با فیلمهایی که با همین رویکرد در ایران تولید میشوند، اشاره کرد و گفت که آنها کارشان را خوب انجام میدهند و وقتی میخواهند به موضوعی بپردازند، 70 درصد خودشان را نقد میکنند و 30 درصد به نقد دیگران میپردازند، اما در انتهای اثر مخاطب تحت تاثیر قرار میگیرد. در اینجا اما ماجرا برعکس است.
جیرانی با اشاره به اکشن شدن فیلم "پایان نامه" و قتل هایی که در آن صورت میگیرد گفت:"از طرف دیگر این خیلی بد است که ما بیاییم و نشان بدهیم که در مملکتمان و در جمهوری اسلامی اینقدر بکش بکش است. در صورتی که در عالم واقعیت اینجور نیست."
کلاهداری در پاسخ اما به این نکته اشاره کرد که فیلمش در جهت اهداف نظام است و در آن شخصیتهای اطلاعاتی ایثار میکنند.
شمقدری تهیه کننده فیلم نیز گفته های کارگردان را تایید کرد و گفت که فیلم ما وامدار جریان عمومی در کشور پس از انتخابات و حماسه 9 دی است. او این فیلم را در راستای دفاع از جایگاه ولایت توصیف کرد و گفت که آدم های بد و جریان فتنه هم در این فیلم مشخص است. در فیلم هم نشان داده میشود که آنها به کجاها وصل هستند.
او در پاسخ یه این پرسش جیرانی که فکر نمیکنید ورود به این حوزه یک مقدار دقت بیشتر را می طلبید؟ گفت: " اگر ما وارد این حوزه نمیشدیم کس دیگری هم وارد نمیشد."
او به برخوردهایی که با این فیلم شد اشاره کرد و افزود:" از زمانی که معلوم شد در این فیلم قرار است به ماجرای انتخابات و حوادث پس از آن پرداخته شود، برخوردهای فاشیستی با آن صورت گرفت. خیلیها نمیخواستند این فیلم ساخته شود. اما ما در این فضا فیلم را ساختیم و سعی کردیم به منافع اصلی نظام بپردازیم و زیر بنای فتنهای را نشان دهیم که میخواست ریشه نظام را بزند."
او به اتفاقات عجیب و غریبی که برای کارگردان فیلم رویداده هم اشاره کرد و گفت که در کجا دیدهاید یک بازیگری بیاید در فیلمی و بعد کنار بکشد. او گفت این جریان همچنان ادامه دارد و حتی در مورد فیلم سکوت رسانهای شدهاست.
کلاهداری هم با بیان این مطلب که فیلم سیاسی در ایران دارد متولد میشود، گفت:" نباید این بچه را زنده به گور کنیم."
او افزود: "من که سالها بازیگری کردهام، در این فیلم به خاطر همین حاشیه ها شرایط عادی نداشتم و در واقع فقط از 50 درصد توانم استفاده کردم. هر لحظه من با شوک های عجیب و غریبی مواجه بودم و نمیدانم چرا اینقدر به این فیلم حمله شد."
فراستی در پایان این بخش برنامه هفت در مورد نماد در سینما صحبت کرد و گفت که در سینما به خاطر عینی بودن آن، هرچیزی در وهله اول خودش است. از سوی دیگر نماد در سینما با اراده تو ساخته نمیشود. رفتن به سمت نماد برای فیلمسازی کار سخت و اشتباهی است.
او افزود:" اگر از اول با نیت نماد جلو بروی، یک فاجعه است، بعد شعار سیاسی را هم به آن اضافه کنی و فکر کنی که این شد فیلم، اما این فیلم نمیشود."
کلاهداری هم در پاسخ به فراستی گفت که حرفهای او با ذات هنر که آزادیخواه است، تناقض دارد اما فراستی این مساله را رد کرد و گفت همین آزادیخواهی هم در هنرچارچوب و پشتوانه تئوریک دارد.
در آخر هم فراستي خطاب به كلاهداري گفت: "فيلم قبليت ("شكلات داغ") از "پايان نامه" بهتر بود."
به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، در نهمین نشست نقد و بررسی "اتاق رسانه سینمای ایران" فرهنگسرای رسانه، «قصه پریا» فیلم جدید فریدون جیرانی، مجری برنامه تلویزیونی هفت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
این نشست با حضور فریدون جیرانی(کارگردان)، مرتضی شایسته(تهیه کننده)، بیژن امکانیان( بازیگر) و امیر قادری( منتقد)، روز شنبه، بیست و هشتم خرداد ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این نشست فریدون جیرانی ضمن بیان اینکه به مدت یک سال و نیم با هیچ رسانه ای مصاحبه نکرده است، گفت: به احترام اصحاب رسانه و مطبوعات در این نشست شرکت کرده ام و این آخرین مصاحبه من است. چون سعی می کنم بیشتر گوش کنم و خیلی حرف ها را نزنم.
وی افزود: من همیشه به یک سینمای میانه معتقد بودم که نه روشنفکرانه باشد و نه به شعور مخاطب توهین کند، در عین حال نیز بتوانم مخاطب عام را به سینما بکشانم.
کارگردان فیلم «قصه پریا» کار در جریان سینمای میانه را سخت دانست و اضافه کرد: من سعی کردم روند سینمای میانه را در همه کارهایم حفظ کنم. این تلاش گاهی موفق بوده و گاهی نه، اما هرچه پیش می رویم به علت محدودیت هایش سخت تر می شود.
جیرانی تصریح کرد: در ده سال گذشته فیلم هایی موفق به فروش خوب شدند که در دو سال اخیر با شکست روبه رو شده اند. اما در هر حال آن ها توانستند جریان بخش خصوصی تولید را جهت دار کنند.
مجری برنامه تلویزیونی هفت درباره سینمای میانه تاکید کرد: در دهه شصت برای آنکه سالم سازی به وجود بیاید ، الگوی میانه مطرح شد که تعریفی نداشت و تلاش می کرد از سینمای فعلی خود فاصله بگیرد. در حال حاضر تعریف سینمای میانه نازل شده و نباید آن را نازل کرد.
جیرانی در پاسخ به پرسش اینکه آیا حاضرید فیلم خودتان را در برنامه هفت نقد کنید یا نه، گفت: ما تلاش می کنیم در برنامه هفت فیلم قصه پریا را نقد کنیم اما هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.
وی تاکید کرد: دهه هشتاد به بعد، دهه مضمون است نه ساختار. اکنون سینمای معناگراست که طرفدار دارد. مضمونی که خط قرمزی را شکسته باشد. این گرایش به مضمون باعث می شود؛ ملودرام خانوادگی را کمتر تحت الشعاع قرار دهیم.
این کارگردان درباره غریب و نامفهوم بودن برخی شخصیت ها توضیح داد و گفت: قسمتی از سکانس ها حذف شده کهبرخی ابهام ها را ایجاد کرده است.
جیرانی در پایان گفت: همه دنیا فیلم می سازند و از فروش گیشه پولشان را در می آورند. اما لفظ سینمای گیشه در ایران بد جا افتاده است.
مرتضی شایسته تهیه کتتده این فیلم در ادامه این نشست گفت: فکر می کنم فیلم «قصه پریا» ویژگی های لازم برای یک فروش خوب را دارد. اما چون یکدفعه به ما اطلاع دادند که قرار است اکران شود نتوانستیم تبلیغات لازم را به موقع برایش انجام دهیم.
وی در پاسخ به انتقاد از پایان تلخ این فیلم افزود: اتفاقا ما تاکید داشتیم که پایان این فیلم غافلگیرانه باشد و بتواند مخاطب را به تامل و فکر وادارد.
شایسته تاکید کرد: در حال حاضر کار تهیه کنندگی دشوار است. چون باید نکته های زیادی را در نظر بگیریم. مثلا فیلمنامه"قصه پریا "مدام بازنویسی و به روز می شد.
تهیه کننده فیلم «قصه پریا» اضافه کرد: شبکه قاچاق سی دی گسترش شدیدی پیدا کرده است و تهیه کنندگان امنیت سرمایه گذاری ندارند. باید قوانینی باشد تا امنیت تهیه کننده ها حفظ شود.
بیژن امکانیان بازیگر نقش هادی مسرور نیز درباره شهرت برخی بازیگرها اظهار کرد: برخی بازیگران نقش هایشان را زندگی نکرده و فقط ادا در می آورند. به همین علت مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار نمی کنند.
وی افزود: به شهرتی که عامل آن توانایی است باید توجه کرد اما فیلمسازها اول سراغ شهرت می روند، بعد به جنبه توانایی بازیگر توجه می کنند.
در پایان این نشست لوح تقدیر از سوی رییس فرهنگسرای رسانه به عوامل این فیلم اهدا شد.
No comments:
Post a Comment